Διασύνδεση POS με Ταμειακές Μηχανές (χρονοδιαγράμματα)

Μοιράσου το άρθρο στο

Share on facebook
Share on twitter
Share on skype
Share on whatsapp
Share on email

Ο Πρόεδρος, η Δ.Ε και τα Μέλη Δ.Σ. του Επαγγελματικού Επιμελητήριου Πειραιά σας εύχονται ολόψυχα χρόνια πολλά και καλή, δημιουργική χρονιά.

Το Επιμελητήριό μας, στο πλαίσιο των υποστηρικτικών δράσεων και ενημερώσεων για επίκαιρα ζητήματα προς τα μέλη μας και ανταποκρινόμενο στην «ανάγκη» που δημιουργήθηκε στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου μας  σχετικά με τη διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές και τα χρονοδιαγράμματα που πρέπει να τηρηθούν, σας παρουσιάζει τα στάδια που πρέπει να ακολουθήσει μια επιχείρηση για την υλοποίηση της διαδικασίας διασύνδεσης του POS με τα ταμειακά της συστήματα.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατόπιν διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς, συμπληρώνουν το κανονιστικό πλαίσιο για την πλήρη διασύνδεση POS και των Ταμειακών Συστημάτων των επιχειρήσεων με τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, εντάσσοντας σε αυτό τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες έκδοσης παραστατικών μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης και τα POS που λειτουργούν μέσω λογισμικού.

Ταυτόχρονα, καθορίζεται το χρονοδιάγραμμα των επιμέρους βημάτων αναβάθμισης των POS και ταμειακών συστημάτων και της μεταξύ τους διασύνδεσης.

Ειδικότερα, με απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρη Θεοχάρη, καθορίζεται η υποχρέωση των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης να εφαρμόζουν τις λειτουργικές προδιαγραφές της ΑΑΔΕ, ώστε να διασφαλίζεται η διασύνδεσή τους με τα ταμειακά συστήματα που εξυπηρετούν με τα POS που δέχονται πληρωμές για παραστατικά που εκδίδονται από αυτά.

Ταυτόχρονα, με σειρά Αποφάσεων του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή:

  • διευκολύνεται η διασύνδεση των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν ηλεκτρονική τιμολόγηση ή σύνθετα ταμειακά συστήματα.
  • καθορίζεται η υποχρέωση των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) και των Παρόχων Μέσων Πληρωμών (NSPs) να υποβάλουν Δήλωση Συμμόρφωσης προς τις λειτουργικές προδιαγραφές της ΑΑΔΕ, προκειμένου τα POS που διαθέτουν στην ελληνική αγορά να συνεχίσουν να λειτουργούν νόμιμα.
  • ορίζονται σαφώς οι χρόνοι και οι διαδικασίες για την αναβάθμιση των POS και τη διασύνδεσή τους με τα ταμειακά συστήματα των επιχειρήσεων.

Με βάση τις ανωτέρω αποφάσεις, η διαδικασία διασύνδεσης POS και ταμειακών συστημάτων διαμορφώνεται σε τρία στάδια:

1ο Στάδιο: Υποβολή Δήλωσης Συμμόρφωσης από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) και των Παρόχων Μέσων Πληρωμών (NSPs) που εμπλέκονται με τη λειτουργία των POS, με την οποία δηλώνεται ότι τα συγκεκριμένα μοντέλα POS τους εναρμονίζονται με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ και δύνανται να αναβαθμιστούν.

Για τα μοντέλα POS που λειτουργούν σήμερα στην ελληνική αγορά, οι Δηλώσεις Συμμόρφωσης πρέπει να υποβληθούν:

  • για ημεδαπούς Παρόχους, έως τις 24/10/2023 ή τις 24η Νοεμβρίου 2023, ανάλογα με τον τύπο διασύνδεσης του ταμειακού συστήματος και του POS
  • για αλλοδαπούς Παρόχους, έως τις 24/11/2023.

Στις Δηλώσεις αυτές, τίθενται προθεσμίες συμμόρφωσης των POS με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ οι οποίες διαμορφώνονται ως εξής:

  • έως τις 17/11/2023, για τη διασύνδεση απλών ταμειακών μηχανών με ενσύρματα ή ασύρματα POS σε τοπικό δίκτυο από ημεδαπούς Παρόχους
  • έως τις 8/12/2023, για την διασύνδεση απλών ταμειακών μηχανών με mobilePOS (4G) και softPOS από ημεδαπούς Παρόχους
  • έως τις 8/1/2024, για την διασύνδεση των POS με όλα τα σύνθετα ταμειακά συστήματα από ημεδαπούς Παρόχους, καθώς και κάθε διασύνδεση από αλλοδαπούς Παρόχους.

2ο  Στάδιο: Αναβάθμιση των POS από τους Παρόχους και ενημέρωση της ΑΑΔΕ από τους Παρόχους για τις αναβαθμίσεις σε ημερήσια βάση.

Οι Πάροχοι έχουν υποχρέωση να αναβαθμίσουν άμεσα τα POS που διαχειρίζονται και να ενημερώνουν την ΑΑΔΕ κάθε ημέρα για τις αναβαθμίσεις που πραγματοποίησαν την προηγούμενη ημέρα.

3ο Στάδιο: Αναβάθμιση των ταμειακών συστημάτων, εφόσον απαιτείται και διασύνδεσή τους με τα POS, με ευθύνη των επιχειρήσεων που τα χρησιμοποιούν κατόπιν ειδοποίησής τους από την ΑΑΔΕ.

Οι επιχειρήσεις ειδοποιούνται από την ΑΑΔΕ με email για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναβάθμισης από τους Παρόχους του συνόλου των POS που διαθέτουν, όπως αυτά έχουν καταγραφεί στο Μητρώο POS.

Από την ειδοποίηση αυτή υποχρεούνται, εντός 30 ημερών, να αναβαθμίσουν την ταμειακή μηχανή τους, εφόσον απαιτείται, και να ολοκληρώσουν τη διασύνδεση με τα POS τους, καλώντας πιστοποιημένο τεχνικό ΦΗΜ.

Αντί της αναβάθμισης των υφιστάμενων POS τους, οι επιχειρήσεις μπορούν να δηλώσουν στο Μητρώο POS, το αργότερο έως τις 15/1/2024, ότι προτίθενται να τα αντικαταστήσουν με νέα, ήδη εναρμονισμένα με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ.

Ειδικότερα οι δικαιούχοι πληρωμής του άρθρου 1 της ΚΥΑ με αρ. 119899/23, έχουν ως  καταληκτική ημερομηνία συμμόρφωσης για την αποδοχή όλων των μέσων πληρωμής την 31.01.2024.

Οι υπόχρεοι με ΚΑΔ του άρθρου 1 που ήδη υποχρεούνταν να διαθέτουν τερματικά αποδοχής καρτών ή/και επαγγελματικό λογαριασμό κατά την ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσας, συνεχίζουν να έχουν την υποχρέωση αυτή.

 Οι υπόχρεοι με ΚΑΔ του άρθρου 1 που δεν υποχρεούνταν και δεν διέθεταν τερματικά αποδοχής καρτών ή/και επαγγελματικό λογαριασμό κατά την ημερομηνία δημοσίευσης της ΚΥΑ 119899/23, υποχρεούνται στην προμήθεια και θέση σε λειτουργία τερματικών αποδοχής καρτών, καθώς και στην δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 4 της εν λόγω ΚΥΑ, από 01.01.2024. Κατ’ εξαίρεση, ορίζεται ότι για το χρονικό διάστημα από 01.02.2024 έως και 01.03.2024, αναστέλλεται η επιβολή προστίμου του άρθρου 5 της παρούσας στους υπόχρεους του προηγούμενου εδαφίου, εφόσον αποδεδειγμένα έχουν καταθέσει νόμιμα σχετικό αίτημα για την προμήθεια τερματικού αποδοχής καρτών ως και 31.01.2024 και αναμένουν την εγκατάστασή του. Ως υπόχρεοι της περίπτωσης αυτής λογίζονται ιδίως οι δικαιούχοι πληρωμής της περ. γ’ του άρθρου 62 του ν. 4446/2016 που λειτουργούν με Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.), που περιλαμβάνονται στον πίνακα 35 επιπλέον ΚΑΔ (επισυνάπτεται).

Συμπερασματικά οι επαγγελματίες σε όλους τους κλάδους λιανικής και παροχής υπηρεσιών σε καταναλωτές από 01-01-2024 και εφεξής θα υποχρεούνται να αποδέχονται τόσο πληρωμές με κάρτες (χρεωστικές και πιστωτικές), όσο και υπηρεσίες άμεσης πληρωμής με μεταφορά χρηματικών ποσών μεταξύ τραπεζικών λογαριασμών, όπως η υπηρεσία I.R.I.S. online payments.

Η Κ.Υ.Α. αρ. 119899/23 είναι άμεσης εφαρμογής για την επέκταση της χρήσης ηλεκτρονικών μέσω πληρωμών στο σύνολο της αγοράς. Σε ότι αφορά στις κυρώσεις σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης, η απόφαση ορίζει ότι για το χρονικό διάστημα από 01-02-2024 έως 01-03-2024 αναστέλλεται κατ΄ εξαίρεση η επιβολή προστίμου στους νέους υπόχρεους (όπως αυτοί περιγράφονται αναλυτικά στον πίνακα 35 ΚΑΔ του αρ. 8 παρ.4 της Κ.Υ.Α. αρ. 119899/23 που σας επισυνάπτουμε), εφόσον αποδεδειγμένα έχουν προμηθευτεί τερματικά αποδοχής καρτών έως και 31-01-2024 και τελούν εν αναμονή για την εγκατάστασή του στην επιχείρησή τους.

Τέλος από τους δικαιούχους πληρωμής με ηλεκτρονικά μέσα εξαιρούνται :

α. τα άτομα με αναπηρία όρασης με πιστοποιημένο ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω  β. τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης προϊόντων έως και την 31-12-2024.

Προσεχώς, θα επανεκκινήσουν τα προγράμματα ενισχύσεων για απόκτηση ή αντικατάσταση POS, παλαιών φορολογικών μηχανισμών κλπ. Θα εμπλουτιστούν και με τις νέες τεχνολογικές λύσεις που καλύπτονται από τις σχετικές αποφάσεις του Διοικητή της ΑΑΔΕ.

Δείτε την σχετική Κ.Υ.Α. 11989923 άρ. 1 & άρ. 8 με πίνακες υπόχρεων ΚΑΔ

Για τυχόν πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην Υπεύθυνη Γ.Ε.ΜΗ. & Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων κα Ιφιγένεια Πέππα στο email: ifigeneia@afespeppa.gr, καθώς επίσης και στο Επιμελητήριο τηλ. 2104126917 (κα. Αικατερίνη Λάμπρου, κ. Βασίλης Γραβάνης) & email: eepir@otenet.gr

 

 Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΕΡ. ΒΟΥΤΣΙΝΑΣ

© 2019 – Επαγγελματικό Επιμελητήριο Πειραιά | Πολιτική Απορρήτου